Landelijke Organisatie Kant Kunst
LOKK
AANKONDIGINGEN

Nieuw: de LOKK kringen hebben een eigen blog!!

De pagina Kinderen is vernieuwd!

meer info

Kantmarkt
29 en 30 november

Textiel Festival Leiden
13 t/m 16 mei 2020
meer info >>>>

VEEL BEKEKEN

Stichting Cultureel Erfgoed LOKK

JAARVERSLAG 2018

Image

Samenstelling van het bestuur op 31 december 2018:
- Voorzitter: Maria Toet
- Secretaris: Mari-jan Bakker
- Penningmeester: Tine Oderkerk
- Bestuurslid namens de LOKK: Liesbeth van Loo
- Bestuurslid namens de LOKK: Anneke Doorenspleet

De Stichting heeft ook dit jaar weer diverse schenkingen in ontvangst mogen nemen. Geschonken kanten en boeken, die in de collectie passen, worden daarin opgenomen. Overige materialen worden, met toestemming van de schenker, verkocht als LOKKertjes tijdens bijeenkomsten van de Vereniging. Van de opbrengst worden waardevolle kanten aangekocht, waarmee de Stichting bij exposities materiaal kan leveren om tentoon te stellen.

Als de Stichting Cultureel Erfgoed LOKK (SCE) terugkijkt op 2018 hebben we een jaar achter de rug met hoogte- en dieptepunten. Het jaar begon voor ons op de Kringbesturendag op 22 februari met een kleine expositie van 4 zakdoeken met als thema bloemen. We hebben uit onze collectie 2 Valenciennes en 2 naaldkanten tentoongesteld tijdens deze dag.

Op 19, 20 en 21 april waren wij natuurlijk ook van de partij op het 40-jarig jubileum van de LOKK in de Lebuïnuskerk in Deventer. Veel mensen hebben halsreikend uitgekeken naar dit jubileum na jaren voorbereiding. Als SCE hebben we ook flink uitgepakt door 8 kasten met allerlei soorten kant te vullen. In deze kasten kon u genieten van mutsen met Beverse kant, maar ook sjaals en kragen. Wat dacht u van de 2 bijzondere mutsenslippen van Brusselse kant met Drochelgrond. Om maar niet te spreken over de zakdoeken met naaldkant. Of dat nog niet genoeg was, lagen er ook 2 stroken met naald- en kloskant, 2 doopjurkjes, waaiers en kleedjes. Aan de belangstelling te merken, heeft u ook genoten van onze bijdragen. Hartelijk dank daarvoor!

Op 26 mei hebben wij diverse kanten uit onze collectie laten zien tijdens de Algemene Ledenvergadering.

Na het hoogtepunt in april lag er nog een groot evenement in het vooruitschiet. Op 10 en 11 augustus hebben wij deelgenomen aan het OIDFA Lace Event in Zaandam. Tijdens dit evenement hebben wij afscheid moeten nemen van Yvonne Krijgsman. Zij was nauw betrokken bij onze voorbereidingen op het OIDFA Lace Event. Hierdoor hebben wij maar liefst 7 kasten in Zaandam kunnen vullen met diverse soorten kant. Maar het evenement had nog een locatie namelijk het Trekkermuseum Mooij in Schagen. Daar stonden nog eens 6 kasten gevuld met diverse soorten kant. Zonder de jarenlange inzet van Yvonne, Hanneke en Tiny hadden wij nooit al deze kasten kunnen vullen met het meest prachtige kant dat mensenhanden ooit gemaakt hebben.

Een maand later stond de Ledencontactdag op 22 september al weer voor de deur. Naar deze dag hebben wij 3 stroken 16e eeuwse kanten, 2 waaiers, een kraag en als klap op de vuurpijl een 3-dimensionale strook Point d’Angleterre meegenomen.

Image

Uiteraard waren wij ook weer van de partij op 2 en 3 november tijdens de Kantmarkt. Maar liefst 4 kasten gevuld met diverse soorten kant, waaronder zoals u van ons gewend bent ook een kast met onze nieuwste aanwinsten. In de kasten kon u stroken Chantilly en stroken Point d’Angleterre bewonderen. Ook hadden we bij diverse kanten specifieke kenmerken erbij vermeld om bezoekers daarvan kennis te laten nemen. Als stichting willen wij namelijk ook kennis overdragen door onze bezoekers te informeren.

Het jaar sloten wij af tijdens de Handwerk- en Quiltdagen op 15, 16 en 17 november in ’s-Hertogenbosch. We hebben daar 2 waaiers en een strook Punto in Aria tentoongesteld.

Zoals u heeft gelezen, was het jaar 2018 een echt kantjaar. Maar ook een jaar waar het stokje werd overgedragen aan een nieuw bestuur. Met enthousiasme zetten Maria Toet, Tine Oderkerk, Mari-jan Bakker en Anneke Doorenspleet de lijn voort, waar jarenlang door Yvonne, Hanneke en Tiny aan is gewerkt. Dames, bedankt voor jullie inzet!