Landelijke Organisatie Kant Kunst
LOKK
AANKONDIGINGEN

Nieuw: de LOKK kringen hebben een eigen blog!!

De pagina Kinderen is vernieuwd!

AGENDA

23 september Ledencontactdag

10/11 november
Kantmarkt

VEEL BEKEKEN

Kinderen en kant



Ben je in de leeftijd van 6 tot 15 jaar en doe je aan kantklossen? Stuur dan een artikel naar de webredactie, liefst met foto en misschien wordt het dan wel geplaatst op de website of in de Kantbrief.

Download hier het artikel gepubliceerd in Kantbrief 2 2015 met het onderwerp 'De loper en zijn hulpje'


Image­ Image­ Image

Image­
Image­ Image­

Van Hettie Vrienten, voorzitter kantkloskring "Het Molenwiekje" te 's Gravenmoer, ontvingen we bovenstaande foto's en daarbij de volgende tekst:

Schooleducatie

Om kinderen bekend te maken met kantklossen hebben wij een schooleducatie project opgestart. Kinderen van basisschool "De Wegwijzer" uit 's Gravenmoer hebben onder leiding van enkele leden van onze kring vriendschapsbandjes geklost. Vooraf mochten de kinderen twee kleuren kiezen. Dit om het verschil tussen het lopend paar en de hangende paren te kunnen zien. Met een paar vrijwilligers hebben wij de kussens klosklaar gemaakt. Zo zijn we naar school gegaan. De kinderen van groep drie tot en met acht waren allemaal enthousiast. Elke vrijwilligster begeleide steeds drie kinderen. Alle bandjes waren binnen twee uur af. Trots gingen de kinderen naar huis met het bandje om de pols.


Image­ Mette Kraaij was met haar oma in Museum Katwijk toen daar door Yvonne Krijgsman voor Kantkring Zelfkant een lezing gegeven werd over Hollandsche Kant. Ziet Mette er niet mooi uit met zo'n kant om? Kantkring Zelfkant geeft ook kantklosles voor kinderen in Noordwijk en in Katwijk. Meer weten? Stuur een E-mail.

Onderstaande foto's zijn genomen tijdens de Handwerkbeurs in Zwolle:

Image­ Image
Image­ Image­

(Foto's gemaakt door Albertje Koekoek en Lia Smit) 

Klossen met kinderen
Afgelopen buitenspeeldag in Hengelo is mij gevraagd met kinderen iets te doen met kantklossen. Tevoren had ik in deze buurt een tentoonstelling van mijn werk gehad, waar veel kijkers zijn geweest. Uiteraard heb ik deze mogelijkheid aangepakt, want we willen de jeugd toch interesseren voor het kantwerk.
Het was een zonnige dag en er zijn veel positieve reacties geweest. Misschien komt er zelfs een cursus voor kinderen. Eerst afwachten tot na de vakantie. Hierbij een foto waarop meisjes aan het klossen zijn. Ik had zes kussens voorbereid en op een gegeven moment was dat zelfs te weinig. (Corry Hofstee)

 

Klossen met kinderen op school (Niesje Stuut-Visser tekst en foto's)
Als onderdeel van een kunstproject op school is mijn schoonzus Gerda gevraagd om een gastles kantklossen te geven in groep 8. Zij werkt op deze school en heeft veel reclame gemaakt voor de kanttentoonstellingen deze zomer in het noorden van het land.


Voorbereiding:
Een workshop kantklossen voor negentien kinderen voorbereiden, waarvan bijna niemand ooit met kantklossen in aanraking is geweest, is een hele organisatie. Op een gegeven moment belt ze mij of ik haar wil helpen met de kantklosles. Hoewel ik direct ja heb gezegd, ben ik diep in mijn hart toch wel een beetje sceptisch over dit project. Kinderen van die leeftijd zijn vast liever aan het gamen of msn-en en ze vinden iets doen met de computer veel interessanter. Stel nou dat ze het absoluut niet leuk vinden en dwars gaan liggen,wat dan? Maar goed, ja is ja. Afgesproken wordt, dat Gerda het voorbereidende werk zal doen en ik op school kom helpen. Gelukkig heeft Gerda in de loop van de jaren een behoorlijk aantal kussens, klosjes, spelden en garens verzameld, zodat het materiaal geen probleem is. Op een woensdagmorgen ergens in juni is het dan zover.
Nadat juf Gerda heeft gevraagd, of er ongeveer vijftien kinderen mee naar buiten willen lopen om de materialen uit de auto te halen en ze hier vlot alle negentien gehoor aan geven, is het materiaal in no time in de werkruimte. Begonnen wordt met een kort verhaal over kant. De opzet is, dat leerlingen zich realiseren waar en hoe kant wordt toegepast. We hebben verschillende dingen meegenomen om te laten zien, van oude kant aan kleding en verschillende kleedjes tot afbeeldingen van het hekwerk van Joep Verhoeven, dat te zien is op de site van de LOKK. Ook een tiental kant en klare werkstukken laten we zien, meest gekleurde en moderne objecten en een hoed. Verder is er ook een werkstuk in wording met een groot aantal klossen nog op het kussen.

Aan de slag:
Hierna mogen ze zelf aan de slag. Op de kussens is een extra groot patroon bevestigd met een groene veter en een gele veter. Een kleur dus voor de loper en een kleur voor de staande paren. Hierdoor is heel duidelijk te zien, hoe de linnenslag verloopt. Per twee kinderen is een kussen beschikbaar. Klosjes zijn al opgewonden, dus ze kunnen direct beginnen. Op de meeste kussens staat een klein patroon in linnenslag. Ook zijn er enkele kussens,waarop in vetergatslag wordt geklost met zilverdraad, dun bloembinddraad en 0,09 mm ijzerdraad. Met ijzerdraad wordt op een plaat geklost,waarin spijkers geslagen worden in plaats van spelden. Al heel snel blijkt, dat de kinderen van de uitleg goed hebben onthouden, hoe ze de linnenslag moeten klossen. Steeds maar weer hardop klosje twee over drie, spelden. Al heel snel blijkt, dat de kinderen van de uitleg goed hebben onthouden, hoe ze de linnenslag moeten klossen. Steeds maar weer hardop klosje twee over drie, klosjes twee en vier terug over een en drie en klosje twee weer over drie. De grootste moeilijkheid is eigenlijk hoe te keren om de speld en ook het kwijtraken van de loper. Die verdwijnt echt soms zomaar, terwijl ze het helemaal goed hebben gedaan!

Het moet af:
Het werken met metaaldraad valt tegen. Het klossen van een vetergatslag met zilverdraad gaat nog wel,maar hoe dikker de draad hoe lastiger ze het vinden. Maar over het klossen met garen zijn ze enthousiast. Het kantje moet en zal af, zelfs als dit om elf uur ten koste gaat van de volgende les die op het programma staat. En ja hoor, de meeste kantjes zijn zo rond de klok van half twaalf af. Snel knoopjes in de draden gelegd en dan kunnen ze vol trots hun werk van het kussen halen. Alleen wie mag het kantje nu houden? Ze hebben er wel met z'n tweeën aan gewerkt. Het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling om de leerlingen een kant en klaar werkstuk te laten maken, maar wel om ze te laten ervaren, hoe snel ze de basisslagen van de kanttechniek kunnen leren en hoe dat werkt met verschillende soorten garen.
De leerlingen waren enthousiast en gemotiveerd. En dat maakte deze les tot een leuke en inspirerende morgen.